KredietenUnie houdt zich bezig met het adviseren van klanten over krediet en en bemiddelen bij de totstandkoming van kredietovereenkomsten. Voor deze werkzaamheden verwerken wij persoonsgegevens. In dit privacy statement geven wij u antwoord op de belangrijkste vragen over de verwerking van persoonsgegevens. KredietenUnie verwerkt persoonsgegevens van personen met wie zij een (potentiële) klantrelatie onderhoudt. KredietenUnie beoogt met dit privacystatement duidelijkheid te verschaffen hoe zij omgaat met persoonsgegevens.
KredietenUnie hecht waarde aan bescherming van de persoonlijke levenssfeer van (potentiële) klanten. Wij zullen op een behoorlijke en zorgvuldige wijze omgaan met persoonsgegevens en worden verwerkt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voorts is het privacybeleid mede gebaseerd op de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen.
KredietenUnie is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Met verwerken wordt alles bedoeld wat er met persoonsgegevens kan worden gedaan. Bijvoorbeeld het verzamelen, maar ook het opslaan, wijzigen, gebruiken, doorgeven en verwijderen van uw gegevens uit onze administratie.
Om u goed te kunnen adviseren welke financiële producten bij uw situatie passen, gaan wij met u in gesprek. Dit gesprek heeft o.a. betrekking op uw kennis van en ervaring met financiële diensten, uw financiële situatie, uw wensen en uw bereidheid om risico’s zelf te dragen, dan wel uw wens om deze juist af te dekken. Met de gegevens die wij van u ontvangen, gaan wij zorgvuldig om. Wij hebben technische en organisatorische maatregelen genomen om te voorkomen dat onbevoegde derden kennis kunnen nemen van deze gegevens. Ook hebben al onze medewerkers een geheimhoudingsverklaring ondertekend.
Wij baseren onze informatie op basis van een analyse van uw financiële situatie. Het kan voorkomen dat wij contact zoeken met derden die relevant zijn bij de uitvoering van uw opdracht. Wij geven daarbij alleen die gegevens door die deze derden ook echt nodig hebben om de door ons gevraagde werkzaamheden voor u uit te voeren.
Wij bewaren uw gegevens niet langer dan nodig om de opgedragen werkzaamheden voor u uit te voeren. Uiterlijk vijf jaar nadat het financiële product die wij voor u tot stand hebben gebracht is geëindigd, vernietigen wij uw in dit kader ontvangen persoonsgegevens.
U heeft als klant het recht om te bepalen welke gegevens wij van u wel of niet ontvangen. Maar daarnaast heeft u nog andere rechten. Wij vatten deze hieronder samen:
Wij kunnen u alleen goed van dienst zijn wanneer u ons volledig en naar waarheid informeert over uw situatie en de gevraagde informatie aan ons verstrekt. Informatie waar wij niet om vragen maar waarvan u weet, of behoort te weten dat deze relevant is voor onze werkzaamheden, dient u ons eveneens te verstrekken. Missen wij te veel informatie, dan kunnen wij geen verantwoord aanvraag opstellen en bestaat de kans dat wij u mededelen dat de werkzaamheden voor u niet kunnen worden uitgevoerd.
Mocht u klachten hebben over de wijze waarop ons kantoor met uw persoonsgegevens is omgegaan, dan verzoeken we u hierover contact op te nemen met de directie van ons kantoor. Wij zullen uw klacht direct in behandeling nemen. Mocht u toch van mening blijven dat wij niet zorgvuldig genoeg met uw persoonsgegevens zijn omgegaan, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (autoriteitpersoonsgegevens.nl).